Valsts amatpersonas statusa noteikšana administratoriem radīs haosu maksātnespējas procesos
06.10.2014
Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija (turpmāk – Administratoru asociācija) uzskata, ka Valsts prezidenta izsludinātie grozījumi Maksātnespējas likumā, kas nosaka maksātnespējas procesa administratoru pielīdzināšanu valsts amatpersonām, radīs haosu maksātnespējas procesos, turklāt grozījumu mērķis joprojām nav definēts.
Administratoru asociācija norāda, ka nav skaidrs šo grozījumu patiesais mērķis, jo grozījumu rezultātā profesiju visticamāk pametīs liela daļa profesionāļu, tai skaitā advokāti. Ņemot vērā valsts amatpersonas ierobežojumus attiecībā uz amatu savienojamību un to, ka šobrīd profesijā praktizējošo personu vidējā izpeļņa ir 4000 EUR gadā, no kuriem aptuveni puse tiek novirzīti profesionālās darbības nodrošināšanai, paredzama strauja administratoru skaita samazināšanās. Savukārt strauja administratoru skaita samazināšanās radīs haosu, ņemot vērā administratoru piespiedu nomaiņu lielā skaitā maksātnespējas procesu.
Administratoru asociācija uzskata, ka ir acīmredzams, ka pieņemtie grozījumi Maksātnespējas likumā nenodrošina administratora darbības efektivitātes palielināšanu. Turklāt valsts amatpersonas statusa noteikšana ir vērtējama tikai kā deklaratīva norma, kas nekādi neuzlabos administratora darbības efektivitāti un maksātnespējas procesā iesaistīto personu tiesību aizsardzību.
Administratoru asociācija atgādina, ka jau iepriekš, tai skaitā vēstulē Valsts prezidentam, lūdzot neizsludināt grozījumus Maksātnespējas likumā, organizācija norādīja uz likuma grozījumu paredzamajām negatīvajām sekām.
Turklāt izsludinātie grozījumi Maksātnespējas likumā ir ne tikai klajā pretrunā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas Starptautisko tirdzniecības tiesību komitejas (UNCITRAL) izdotajām vadlīnijām maksātnespējas tiesību politikas veidotājiem, bet arī ierobežos citu ES dalībvalstu administratoru darbību Latvijā.
Administratoru asociācija vērš uzmanību, ka nevienā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstī administrators amata darbībās nav pielīdzināts valsts amatpersonai, bet atbilstoši ES vienotajam regulējumam administratora pienākumus Latvijā noteiktajos gadījumos var veikt arī citas ES dalībvalsts administrators jeb likvidators. Paredzot administratora pielīdzināšanu valsts amatpersonai, šāds statuss būs attiecināms arī uz pārrobežu likvidatoru jeb citu ES dalībvalstu administratoru, ko faktiski nav iespējams īstenot, ievērojot atšķirīgo dalībvalstu tiesisko regulējumu maksātnespējas jomā.
Turklāt, lai atzītu par pamatotu kādas profesijas pārstāvju pielīdzināšanu valsts amatpersonām, ir jākonstatē, kādus valsts pārvaldes uzdevumus veic attiecīgās profesijas pārstāvji. Izvērtējot maksātnespējas procesa administratora pilnvaras, pienākumus, tiesības, kā arī lēmumus, kādus pieņem administrators, secināms, ka tie neatbilst nevienam no likuma „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonas darbībās” 4.pantā norādītājiem apstākļiem, kas ir pamats personas atzīšanai par valsts amatpersonu. Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāts 2011.gadā ir atzinis, ka administrators maksātnespējas procesā darbojas kā parādnieka – privāto tiesību subjekta – likumiskais pārstāvis, tā atzīstot, ka administrators darbojas privāto tiesību jomā.
Līdz ar to, ņemot vērā, ka administratori atbilstoši tiesiskajam regulējumam nerealizē valsts varu nekādos tās aspektos, tie pēc būtības nevar tikt pielīdzināti valsts amatpersonām.
Visbeidzot, Administratoru asociācija atgādina, ka analizēt stāvokli valstī attiecībā uz maksātnespējas jautājumiem, kā arī izstrādāt ieteikumus par maksātnespējas jautājumu risināšanu ir Maksātnespējas jautājumu konsultatīvās padomes uzdevums. Maksātnespējas jautājumu konsultatīvās padomes sēdē 2014.gada 6.martā, izskatot jautājumu par administratora pielīdzināšanu valsts amatpersonai, šis priekšlikums tika atzīts par nepamatotu un neatbalstāmu.